فایل بررسی تأثیر آموزش ضمن خدمت بر عملکرد کارکنان

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد


فهرست

فصل اول(کلیات تحقیق):.. 1

1-1مقدمه. 2

2-1بیان مسئله. 2

3-1 سوالات تحقیق.. 4

4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 4

5-1 اهداف تحقیق.. 5

هدف کلی.. 5

اهداف فرعی.. 5

6-1 فرضیه های تحقیق.. 6

فرضیه اصلی.. 6

فرضیه های فرعی.. 6

7-1 مدل تحقیق.. 6

8-1تعاریف عملیاتی واژه ها 7

1-8-1تعاریف عملیاتی: 7

1-1-8-1آموزش: 7

2-1-8-1 آموزش ضمن خدمت: 7

3-1-8-1عملکرد: 8

9-1 متغییرهای تحقیق.. 8

1-9-1 متغییر مستقل: 8

2-9-1متغییر وابسته: 8

10-1 قلمرو تحقیق.. 9

1-10-1قلمرو موضوعی: 9

2-10-1قلمرو مکانی: 9

فصل دوم(ادبیات و پیشینه تحقیق): 10

بخش اول: عملکرد کارکنان.. 11

1-2 مقدمه. 11

2-2 دلايل مخالفت اغلب سازمان‌ها با ارزيابي عملکرد. 12

3-2 ميانگين زماني ارزيابي عملکرد. 12

4-2 معيارهاي ارزيابي عملکرد. 13

5-2 روشهاي مختلف ارزيابي عملکرد. 15

1-5-2 روش امتيازبندي.. 15

2-5-2 روش رتبه‌بندي مستقيم.. 16

3-5-2 روش‌هاي غير متدوال.. 16

6-2 روش حصول اطمينان از برابري ارزيابي هاي انجام شده در مورد کليه کارکنان.. 17

7-2 هدف نهايي از ارزيابي عملکرد. 18

8-2 مفهوم ارزشيابي عملكرد. 19

9-2 رويكردها و روشهاي ارزشيابي عملكرد. 20

10-2 روشهاي ارزشيابي عملكرد: 21

11-2 خطاهاي بالقوه در سيستم‌هاي ارزشيابي عملكرد: 22

12-2 عوامل و ويژگيهاي موثر بر اثربخشي سيستم‌هاي ارزشيابي عملكرد: 24

بخش دوم : اهمیت آموزش.... 26

13-2 اهمیت آموزش.... 26

14-2 آموزش مدیران آموزشی.. 27

15-2 مفهوم آموزش ضمن خدمت... 28

16-2 آموزش ضمن خدمت کارکنان.. 30

17-2 تاریخچه آموزش ضمن خدمت: 33

18-2 اهداف آموزش ضمن خدمت... 35

19-2 دلایل و ضرورت آموزش ضمن خدمت... 38

20-2 اصول آموزش ضمن خدمت: 40

21-2 فرایند آموزش کارکنان.. 41

1-21-2 تعیین نیازهای آموزشی.. 41

2-21-2  تعیین اهداف آموزشی.. 42

22-2 انتخاب روش های آموزشی.. 43

23-2 شیوه های آموزش ضمن خدمت... 44

24-2 شیوه های آموزش به لحاظ زمان: 46

25-2 شیوه های آموزش به لحاظ هدف: 46

بخش سوم: پیشینه تحقیق.. 48

26-2 پيشينه داخلي.. 48

27-2 پژوهش‌هاي خارجي.. 51

فصل سوم(روش شناسی تحقیق): 52

1- 3  مقدمه. 53

2 – 3  روش تحقيق.. 53

3-3 روش تحقیق در این مطالعه. 54

4 – 3 جامعه آماري.. 55

5 – 3  روش جمع آوري اطلاعات... 55

6 – 3 ابزار اندازه گيري.. 55

7-3روایی و پایایی.. 56

1-7-3  روائی ( اعتبار) 56

2-7-3 پایائی.. 56

8 – 3 ابزار اندازه گيري.. 56

فصل چهارم(تجزیه و تحلیل داده ها): 58

1-4 مقدمه. 59

2-4 آمار توصیفی.. 60

3-4 آمار توصیفی متغییرهای پژوهش پرسشنامه عملکرد کارکنان.. 63

4-4 تحلیل آماری داده ها 66

1-4-4 آزمون نیکویی برازش توزیع نمونه. 66

5-4 آزمون فرضیه ها 67

فصل پنجم(نتیجه گیری و پیشنهادات): 73

1-5 مقدمه. 74

2-5  نتیجه گیری فرضیه ها 75

3-5 محدودیت‌های پژوهش.... 76

4-5 پیشنهادها 77

منابع و مآخذ. 78

فصل اول:

کلیات تحقیق


1-1مقدمه

گسترش روزافزون علم و فناوری باعث شکل گیری ساختارهای سازمانی متفاوت نسبت به گذشته شده است و هر سازمانی برای هماهنگ شدن با این تغییرات سریع و روبه رشد کانالهای ارتباطی درون سازمانی خود را مناسب با این تحولات تغییر داده است. در چنین شرایطی سازمان موفق، سازمانی است که با توجه به دانش روز و فناوری پیشرفته خود را به سوی ترقی و پیشرفت هدایت کند(مهرداد متانی و رمضان حسن زاده،1387،ص 1).

یکی دیگر ازعوامل مؤثر بر توانمند سازی کارکنان، اطلاعات، دانش و مهارت شغلی است.باون و لاولر توانمند سازی را سهیم شدن کارکنان خط مقدم سازمان در چهار عنصر اطلاعات، دانش، پاداش و قدرت می دانند(باون و لاولر، 1992).با توجه به این تعریف مشاهده می شود که یکی از عواملی که منجر به توانمند سازی کارکنان می گردد، دانش است.

امروزه با توجه به تغییرات تکنولوژیکی فراوانی که در جوامع بشری صورت پذیرفته است، مشاغل موجود در سازمانها نیز تحول یافته اند و انسانهای مورد نیاز این مشاغل افرادی نیستند که تنها در یک موضوع شغلی مهارت و دانش داشته باشند، بلکه جوامع نوین به انسانهای متخصصی نیاز دارند که بتوانند با بینش مناسب، مجموعه ای از مهارت های مختلف را در مشاغل متعدد به کار گیرند.انسانهایی که با خلاقیت، ابتکار، دانش و مهارت گسترده، ضمن انجام دادن بهینه مأموریت های شغلی، به تحقق اهداف سازمانی خود کمک کنند(اکبر رضایی).

2-1بیان مسئله

امروزه اقتصاد جهانی بیش از آن که بر عواملی از جمله تولید ثروت، نیروی کار، مدیریت اطلاعات، تولید علم و ... تکیه و تأکید نماید بر توسعه سرمایه انسانی استوار بوده و در این این میان نقش آموزش در توسعه منابع انسانی کشورها انکار ناپذیراست، از همین رو در عصر حاضر توسعه کشور به میزان زیادی در شناسائی استعدادها، توانایی ها، جذب و پرورش نیروی متخصص و متفکر در علوم و گسترش مرزهای دانش و کسب فناوری روزآمد است.

کارایی واثربخشی اداره جهاد کشاورزی به میزان قابل توجهی به آگاهی و توانایی مدیران و کارکنان آن بستگی دارد. از آنجایی  که نظام های آموزشی با جامعه و نهادهای آن در تعامل هستند برای عقب نماندن از تغییرات وتحولات علمی و تکنولوژیکی، دانش و اطلاعات مدیران و دیگر اعضای آن باید به روز باشد. امروزه تقاضای روزافزون جامعه برای آموزش و پرورش افراد جامعه موجب بسط و گسترش سیستم ها و مؤسسات آموزشی گردیده ودر نتیجه مسئولیتها و عملکرد آنها در زمینه ها و سطوح مختلف سازمان افزون و پیچیده تر شده است.

دگرگونی های سیاسی و اجتماعی در ایران نیز توجه دولت را به امر آموزش نیروی انسانی در بخش دولتی معطوف کرد.چنانچه در تهیه قانون استخدام کشوری مصوب 1345،فصل جداگانه ای به امر آموزش کارکنان اختصاص داده شد.این اقدام نقطه آغازی در امر آموزش نیروی انسانی در سطح گسترده،منظم تلقی گردید.درشرایط کنونی و با قرار گرفتن در عصری که از آن به عصر اطلاعات تعبیر می شود و کارشناسان از اطلاعات با عنوان کالای این قرن یاد می کنند برای اکثر جوامع و دولت ها شکل گیری و پی ریزی پایه های توسعه در پرتو آموزش مبتنی بر نظامهای دانش مدار به یک باید تبدیل شده است و همگان بر این نکته اتفاق نظر دارند که برای رسیدن به توسعه دانش مدار و جامعه ای دانایی محور بایستی از مسیر آموزش عبور کنند(متانی و همکاران،1387،ص 162).

ویلیام جیمز از دانشگاه هاروارد، بررسی کرد که کارکنان با 20 تا 30 درصد توانایی خود کار می کنند.تحقیق وی نشان داد که اگر کارکنان آموزش ببینند و به طور شایسته برانگیخته شوند 80 تا 90 درصد توانایی ها و صلاحیتهای خود را بروز می دهند.

برنامه های آموزش کارکنان در یک سازمان می تواند نیاز به نیروی انسانی متخصص در آینده را نیز رفع کند و تضمینی برای حل مشکلات کارکنان باشد، برنامه های آموزش و توسعه با توجه به نیازهای سازمان طراحی شده و افرادی را که احتمال دارد در یک یا دو سال آینده متصدی شغل بالاتر گردند، آماده می سازد.طی برنامه های آموزش و توسعه کوشش می شود تا برای شرکت کنندگان آگاهی علمی و تجربه عملی در زمینه های مورد نظر ایجاد شود، بینش و طرز تفکر آنان نسبت به شغل و سازمان وسعت یابد و اعتماد به نفس و حس مسئولیت پذیری در آنان تقویت گردد تا نهایتا برای تصدی شغل بالاتر حائز شرایط گردند(متانی و همکاران،1387،ص 166-167).

3-1 سوالات تحقیق

1-آیا بین آموزش ضمن خدمت و عملکرد کارکنان رابطه ای وجود دارد؟

2- آیا بین آموزش ضمن خدمت و توانمندی کارکنان رابطه ای وجود دارد؟

3- آیا بین آموزش ضمن خدمت و امنیت شغلی کارکنان رابطه ای وجود دارد؟

4- آیا بین آموزش ضمن خدمت و رضایت شغلی کارکنان رابطه ای وجود دارد؟

4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق

پیشرفت و بالندگی هر کشور به انسانهای آن کشور بستگی دارد و نیروی انسانی کارآمد و با دانش است که یک جامعه را بالنده و پیشرفته میگرداند.تحقق توسعه، نیازمند پرورشنیروی انسانی با کیفیت و با صلاحیت است و پیشرفت همه جانبه بدون داشتن انسانهای فرهیخته و متدمن ممکن نیست.

بخش کشاورزی به دلیل برخورداری از رشد مستمر، نقش حیاتی عدالت اجتماعی، تامین امنیت غذایی و توسعه اشتغال در جامعه از بخش های مهم اقتصادی کشورمی باشد.این بخش در سال 1380 در حدود 17 درصد تولید ناخالص داخلی، یک پنجم صادرات غیر نفتی، یک چهارم اشتغال، بالغ بر 80 درصد از عرضه غذا و 90 درصد نیاز مواد اولیه صنایع تبدیلی کشاورزی را به خود اختصاص داده است.اصولا مطلوبیت بخش کشاورزی مرهون دو دسته عوامل قابل کنترل و غیرقابل کنترل است.عوامل غیرقابل کنترل تغییرپذیر است و برنامه ریز مجبور است بر اساس محدودیت های ناشی از این عوامل مانند آب ، هوا و خاک برنامه ریزی نماید.گروه دوم عوامل قابل کنترل هستند که برنامه ریز با دستکاری آنها در فرایند تولید و عملکرد محصولات کشاورزی مداخله می کند(نوذر منفرد، 1389، ص 64). در این مطالعه به بررسی مزایا و تاثیرات آموزش ضمن خدمت کارکنان سازمان جهاد کشاورزی پرداخته می شود. آموزش نیروی انسانی یکی از مطمئن ترین و اساسی ترین راههای رسیدن به بهسازی منابع انسانی در سازمانها می باشد، آموزش کارکنان علاوه بر این که افراد را پرورش می دهد ر.ش ها و فنون انجام دادن کار را بهبود بخشیده،موجب کسب دانش وافزایش مهارتهای شغلی و جلوگیری از اتلاف منابع انسانی و مالی می شود(منفرد،1389). فرایند آموزش و بهسازی از فعالیتهای ضروری و پیگیر برای تطبیق نیروی انسانی با شرایط متغییر سازمان و محیط می باشد و آموزش، ابزاری است که به وسیله فنون و روشهای مختلف، مدیران را در اداره سازمان یاری می رساند. چیرگی روزافزون انسان بر طبیعت و شناخت و آگاهی از ناشناخته ها و پرورش برای یافتن تکنیک ها وابزارهای جدید به منظور حل مسائل و مشکلات جامعه به ویژه در کشورهای درحال پیشرفت، مسئله آموزش نیروی انسانی را بیش از پیش مهم و مؤثر نموده است.در این راستا آموزش نیروی انسانی و ارزیابی آثار آن بر افزایش عملکرد آنان، بسیار حائز اهمیت است.آموزش صحیح نیروی انسانی، ضمن اینکه در سطح سازمانهای دولتی باعث ارتقاء عملکرد کارکنان و سازمان می گردد زمینه های برخورد مناسبتر کارکنان با مراجعان را نیز فراهم می نماید(فتحی وارجارگاه، 1383).

5-1 اهداف تحقیق

هدف کلی

بررسی تاثیر آموزش ضمن خدمت بر عملکرد کارکنان جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4760 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 88

حجم فایل:570 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل